Skip to content

Probiotica

december 14, 2012

Wist u dat …
–    Uw darm 10 keer meer bacteriën bevat dan het totaal aantal cellen in uw lichaam?
–    Deze bacteriën bij een volwassene zo’n 1 à  1.5 kg wegen?
–    Een gezond evenwicht in deze bacteriehuishouding eigenlijk onze gezondheid bepaalt?
–    Daarom een oude wijsheid luidt: De mens is zo gezond als zijn darmen.
–    We het niet vaak over onze darmen en ontlasting hebben, maar dat het goed is om te weten dat gezonde darmen ontlasting produceren die onder andere aan de volgende voorwaarden voldoet:
•    Minimaal 1 x per dag
•    Is worst-vormig en plakt en drijft niet
•    Bevat geen onverteerde voedselresten
•    Is geen pijnlijke aangelegenheid
•    Spoelt makkelijk weg
–    Er veel omstandigheden zijn waarbij de hoeveelheid darmbacteriën ernstig daalt? Bijvoorbeeld bij stress, het gebruik van antibiotica, contact met chemicaliën zoals kwik en chloor, het eten van vlees met antibioticaresiduen, na operaties, bij regelmatig gebruik van pijnstillers, ontstekingen, onvoldoende maagzuur, onvoldoende galwerking en bij voedselallergieën en voedselintoleranties.
–    ‘Goede’ darmbacteriën stofjes afscheiden die ervoor zorgen dat ‘slechte’ darmbacteriën niet kunnen overleven? En dat bij een tekort aan ‘goede’ darmbacteriën slechte bacteriën, schimmels, gisten en parasieten juist wel goed overleven?
–    Het dus zeer belangrijk is om ‘goede’ darmbacteriën aan te vullen wanneer hieraan een tekort bestaat?
–    Ter aanvulling van een tekort aan ‘goede’ darmbacteriën een hooggedoseerd probioticum kan worden gebruikt om de darmflora weer op orde te krijgen?
–    Een aanvulling met een probioticum zorgt dat zowel het aantal als de kwaliteit van de darmbacteriën wordt verhoogd?
–    Het belangrijk is dat een probioticum daadwerkelijk levende micro-organismen bevat? De bacteriën moeten immers kunnen overleven in ons maag-darmkanaal (o.a. maagzuur) en ook vele uren actief zijn in onze darmen, zodat ze hun werk goed kunnen doen.
–    Het produceren van stoffen die ons beschermen tegen ziekmakende invloeden één van de belangrijkste taken is van goede darmbacteriën?
–    Goede darmbacteriën ook  heel veel andere functies hebben in ons lichaam?
•    Ze zorgen voor een gezond darmslijmvlies
•    Ze bevorderen de darmperistaltiek
•    Ze produceren  stoffen en vitaminen die energie leveren voor onze darm zelf
•    Ze bepalen grotendeels de effectiviteit van ons immuunsysteem
•    Ze spelen een rol in onze  bloedsuikerregulatie
•    Ze zijn mede bepalend voor de kwaliteit van onze voedselvertering
•    Ze zijn een uitermate belangrijke schakel in onze hormoonhuishouding
–    Er onlangs grote onderzoeken over probiotica bekend zijn gemaakt die veelbelovend lijken te zijn op het gebied van depressies, migraine, overgewicht en het metabool syndroom?
–    Het hebben van dagelijkse ontlasting een belangrijke voorwaarde is om een probioticum optimaal effectief te laten zijn?  Wat u naast het gebruiken van een probioticum hieraan zelf  nog kunt doen is:
•    Gebruik voeding met oplosbare vezels (bijvoorbeeld groente, fruit, kokos, haver, lijnzaad)
•    Gebruik gezonde vetten en voldoende vetten (bijvoorbeeld kokosolie, vette vis, noten, olijfolie, lijnolie, visolie)
•    Gebruik gefermenteerde voedingsmiddelen, zoals zuurkool, wijn, echt zure  melkproducten, tofu en Shoyu)
•    Gebruik zo weinig mogelijk suikers, geraffineerde koolhydraten, zoals bloem, witte rijst, en witte pasta), E-nummers en zoete zuivel, zoals melk en vla.
•    Gebruik magnesiumrijke voeding, zoals noten en bladgroente
•    Gebruik ruim voldoende (lauwwarm) water en/of kruidenthee
–    Wanneer u voor een probioticum kiest, het belangrijk is dat u kiest voor een preparaat dat meerdere bacteriestammen en meerdere bacteriesoorten bevat (een zogenaamd multispecies probioticum)?
–    Elke bacteriestam en elke bacteriesoort zijn eigen specifieke werking heeft in onze darm? Een combinatie van meerdere bacteriestammen en meerdere bacteriesoorten heeft dus in het algemeen een bredere en meer effectieve werking dan een supplement met weinig stammen.
–    Bacteriën een voedingsbodem nodig hebben? En dat het daarom belangrijk is dat aan een probioticum zogenaamde prebiotische stoffen zijn toegevoegd, zoals inuline en fructo-oligosachariden? Prebiotische stoffen bieden namelijk deze voedingsbodem voor probiotische bacteriën.

Advertenties

From → natuurlijk, weetjes

Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: