Spring naar inhoud

De actieve vorm van coënzyme Q10

april 22, 2013

Wat is het? Hoe werkt het?

Ubiquinol (Q10H2) is de gereduceerde, actieve vorm van het coënzyme Q10.

Op oudere leeftijd gaan botten en spieren minder werken

Op oudere leeftijd gaan botten en spieren minder werken

Q10H2 speelt een belangrijke rol in de energieproductie (ATP) van de cellen en in de neutralisatie van toxische vrije radicalen. De hoeveelheid coënzyme Q10H2 in het lichaam vermindert met de leeftijd waardoor de productie van ATP moeilijker wordt. Een verminderde ATP productie leidt tot een slechte detoxicatie van de cellen en een verminderde productie van energie.

Er bestaan 2 types coënzyme Q10:

– ubiquinol, de gereduceerde vorm (niet geoxideerd) die onmiddellijk effectief is

– ubiquinone, geoxideerd coënzyme Q10 dat getransformeerd moet worden  naar ubiquinol om actief te worden(1).

Het enzymatisch proces dat aan de basis ligt van deze transformatie vermindert vanaf 35-40 jaar. Als gevolg daarvan zien we in deze leeftijdsgroep coënzyme Q10 gehaltes in het hart die 40% lager liggen dan bij 20-jarigen(2). Daarnaast is het ook belangrijk om te weten dat de inname van statines een vermindering van het coënzyme Q10 veroorzaakt, wat resulteert in een lagere energieproductie op niveau van spiercellen. De gekende bijwerkingen als vermoeidheid, spierkrampen en diverse myopathieën(3) (=ziekten der spieren ) zijn daarvan het gevolg.

Onze interne chemie voltrekt zich bij 37°. Het is een leger aan enzymes die deze reacties mogelijk maakt. Ubiquinol, niet-geoxideerd coënzyme Q10, is in het bijzonder onmisbaar omdat het dit Q10 is dat aan de enzymen de 2 noodzakelijke elektronen brengt voor de productie van energie ter hoogte van elke cel(4).

Q10H2 vindt men overal in het lichaam terug, vandaar het voorzetsel “ubi”. Een gebrek aan Q10H2 leidt dan ook tot een slechte werking in al onze cellen en we merken dit uiteraard vooral ter hoogte van de spiercellen, welke grote verbruikers zijn van energie.

Coënzyme Q10 is al talrijke jaren bekend.

Hoe gebruiken? Het advies van een bioloog

Voor alle indicaties raden we een dosis van 100 mg per dag aan. Niettegenstaande werden sommige indicaties zoals hartinsufficiëntie bestudeerd met doseringen van 400 mg(8). Voor de preventie (niet voor de behandeling) van nevenwerkingen bij statines, blijkt een dosering van 25 mg ubiquinol, welke overeenstemt met 100 mg ubiquinone, voldoende(9).

Let altijd op of het voorgestelde coënzyme Q10 wel degelijk ubiquinol is, aangezien het vanaf 40 jaar veel moeilijker is om ubiquinone naar ubiquinol om te zetten. U heeft en alle baat bij om meteen te kiezen voor de activeve vorm van Q10: ubiquinol (Q10H2),

Voor wie is het?

Nu we beschikken over de actieve molecule ubiquinol (Q10H2), worden talrijke studies met positieve resultaten gepubliceerd met betrekking tot verschillende invalshoeken, zoals: anti-verouderingtherapie, vermoeidheid, hartinsufficiëntie, verbetering van het uithoudingsvermogen bij topsporters of recreatieve sporters, herstel na ziekte(5,6,7) enz.

Een opvallende indicatie is de preventie of de behandeling van nevenwerkingen bij de inname van statines waardoor men de voordelen van cholesterolremmers bewaart, zonder last te hebben van de soms zware gevolgen voor de spiercellen(10). maar enkel onder de geoxideerde vorm, ubiquinone. Aangezien in studies jarenlang ubiquinone, een reeds geoxideerde molecule, als anti-oxidant werd gebruikt, kan men begrijpen dat deze studies soms teleurstellende resultaten gaven.

Philippe Populaire

Bioloog

 

 (1) Int. J. Vitam. Nutr. Res. 1989;59:288–292.

(2) Lipids. 1989; 24(7):579–584.

(3) The Ochsner Journal. 2010; 10(1): 16-21.

(4) Kyowa Hakko Kogyo Co., Ltd. Bio-Chemicals

Business Unit, Nov., 2006.

http://www.kyowa.co.jp

(5) The British Journal of Nutrition.

2008;100:903-909.

(6) Exp. Gerontol. 2006;41:130–140.

(7) J Clin Therap Med. 2008;24:233-238.

(8) BioFactors. 2008;32:119–128.

(9) J. Funct. Food. 2009;1:65-73.

(10) Am. J. Cardiol. 2007;99:1409–12.

Advertenties
Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: