Spring naar inhoud

Ondersteuning van de spijsvertering tijdens het ouder worden (2)

maart 14, 2019

plassenVervolg van dit artikel

Constipatie
Constipatie komt vaker voor als we ouder worden en gaat vaak samen met een afname van het aantal goede bacteriën. Verminderde waterinname kan ervoor zorgen dat de ontlasting hard wordt en moeilijk naar buiten gewerkt kan worden. Een toename in eten van snelle bewerkte maaltijden met weinig vezels en een afname in eten van verse vezelrijke salades en groenten kunnen van invloed zijn op afvalstoffen in de darmen om zich te vormen tot een vaste omvangrijke ontlasting en een gemakkelijke verplaatsing door het lagere spijsverteringskanaal.

Hoe meer ontlasting in de darmen, hoe meer druk er staat op de darmwand, waardoor de darmspieren gestimuleerd worden om samen te trekken en de inhoud voort te duwen, een proces dat peristaltiek wordt genoemd.

Waterige ontlasting
Waterige ontlasting, een opgeblazen gevoel, winderigheid en buikpijn kunnen erger worden bij het ouder worden en zijn veel voorkomende symptomen van een verminderde spijsvertering. Deze snelle verplaatsing van de ontlasting in het spijsverteringskanaal kan schade veroorzaken aan de darmwand en de opname van voedingsstoffen beperken.

Het belang van vezels
Als er te weinig voedingsvezels en water in een dieet zitten, beweegt de ontlasting langzamer. Er is dan meer tijd voor het vocht uit voedsel om opgenomen te worden door de rest van het lichaam, waardoor de ontlasting kleiner en harder wordt en het minder gemakkelijk verplaatst.

Voedingsvezels zitten natuurlijk in vers voedsel, zoals salades, groenten, fruit en in de celwanden van volkoren graan, peulvruchten, noten en zaden.

Voor degenen die wat meer vezels nodig hebben dan hun dieet bevat, zijn er psylliumvezels, een supplement van zachte vezels, dat erom bekend staat veel meer water te absorberen dan andere vezels. Het vormt een zachte, geleiachtige substantie, die veel milder is dan tarwezemelen en zonder de bijwerking van laxeermiddelen.

Psyllium is ook een populair supplement voor gebruik bij een waterige ontlasting door zijn eigenschap overtollig vocht te absorberen en daardoor de samenstelling van de ontlasting te verbeteren.

spijsvertering
Mogelijke voordelen van probiotica
Een van de oplossingen voor een gebalanceerde darmflora is het eten ven gefermenteerd voedsel of het nemen van een probiotica supplement. Bij ouderen werd een vermindering in constipatie gezien na het gebruik van probiotica, waarbij in een onderzoek de frequentie van de stoelgang met 24% toenam. Een multi-stam probiotica dat 3 maanden lang wordt ingenomen liet een significante verkorting zien van verkoudheid met bijna 2 dagen en verminderde de ernst van de symptomen met 23%.

Aanvullende supplementen met verteringsenzymen en probiotische bacteriën lieten zien dat lactose intolerantie werd verlicht, een gezonde darmwand werd ondersteund en de vertering van lactose werd verbeterd.

Mogelijke voordelen van prebiotica
Oplosbare vezels stimuleren selectief de groei en/of de activiteit van goede bacteriën. Lactobacilli en bifidobacteriën zijn effectiever in het fermenteren van deze prebiotica dan andere stammen en produceren een stuk minder (tot geen) gas tijdens het fermenteren. Van nature komt deze prebiotica voor in aardperen, uien, knoflook, asperges, witlof, prei en bananen. Of in supplementen als GOS, FOS en inuline. Prebiotisch voedsel en zetmeelhoudende groenten kunnen echter bij sommige mensen voor een opgeblazen gevoel zorgen, dus is het verstandig om de inname geleidelijk op te bouwen totdat de aantallen bifidobacterien in het lichaam zijn toegenomen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: