Spring naar inhoud

Vette vis

maart 14, 2019

Het advies van het voedingscentrum is minstens een keer, maar het liefst drie maal per week vette vis te eten: makreel, haring, sardine.

Vette_vis
Visolie, ook wel Omega 3 genoemd, bevat verschillende vetzuren waarbij EPA en DHA de twee belangrijkste onverzadigde vetzuren zijn.
Er is in de loop der jaren veel onderzoek verricht (en nog steeds) naar het effect van EPA en DHA in ons lichaam. Enkele bevindingen en speerpunten van deze onderzoeken:

  • Honderden bevolkingsstudies leveren het bewijs dat EPA en DHA ondersteunen bij het voorkomen van hart en vaatziekten. Bovendien heeft het een gunstige werking op de bloeddruk hebben en helpen het cholesterolgehalte in het bloed te verlagen. De onderzoekers concluderen dat het risico op een hart- en vaatziekte met bijna 5% afneemt wanneer alle 55- plussers iedere dag 1 gram Omega- 3 binnenkrijgen.
  • Visolie kan van invloed zijn op ontstekingen zoals bij reumatische artritis, ziekte van Crohn, psoriasis, doch daar verricht men nog volop onderzoek naar.
  • DHA draagt bij aan een goede hersenfunctie en een goed gezichtsvermogen.
  • Aandoeningen zoals eczeem, astma en hooikoorts worden in verband gebracht met een lager dan gemiddelde aanmaak van EPA en DHA.
  • Studies tonen een samenhang aan bij depressiviteit en een laag EPA en DHA gehalte. Maar dat wordt ook vaak terug gezien bij ADHD, dyslexie en dyspraxie.

visolie_capsules
Volgens de NPN* kunnen “hoge kostenbesparingen in de gezondheidszorg van jaarlijks €13 miljard worden gerealiseerd wanneer alle 55 plussers dagelijks 1 gram Omega-3 zouden slikken. Dat is de conclusie van een groot onderzoek ** naar de voordelen van Omega-3 suppletie. Verwacht wordt dat ongeveer 24% van de Europeanen ouder dan 55 jaar de komende 5 jaar in het ziekenhuis zal worden opgenomen als gevolg van hart- en vaat ziekten. In totaal praten we dan over 38.4 miljoen opnames, die ieder ongeveer €35.000 kosten. Deze kostenpost zou flink kunnen worden verminderd wanneer meer mensen supplementen met Omega-3 gaan slikken, zo blijkt uit de onderzoeksgegevens.”
Als je als consument visolie capsules gaat slikken om aan de dagelijkse hoeveelheid EPA en DHA te komen, let dan op de kwaliteit.
Een capsule met 1000-1100 mg visolie van zuivere kwaliteit met een totaal van 350-700 mg Omega 3 vetzuren, inclusief 180 tot 360 mg EPA en 120 tot 240 mg DHA is een goede aanvulling op je voeding, zeker als je niet van verse vette vis houdt.

  • * NPN is de branchevereniging voor producenten, grondstofleveranciers, groothandelaren, importeurs en distributeurs van voedingssupplementen, zoals vitamine- en kruidenpreparaten. NPN is een actieve vereniging die de gezamenlijke belangen behartigt van zo’n 100 leden. NPN zet zich in voor een breed aanbod van goede en veilige supplementen.
  • **Shanahan, Christopher. “Healthcare Cost Savings of Omega 3 Food Supplements in the European Union.” (2016).
Advertenties
Geef een reactie

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: